Verktygsboden
Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
MITT KONTO
Ny kund
Glömt lösenord?
 
Start    |    Produktfilmer    |    Varumärken    |    Köpinfo    |    Om oss    |    Kontakt    |    On Tour    |    Projekt & inspiration NY!    |    Nyhetsrum NY!
 
December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod
 December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod

Folk stannar upp och tittar inte bara en utan två, tre gånger på Mattias Saikkonens bil. Det som en gång var en Chevrolet Master Special från 1933 har byggts om till en hot rod och resultatet liknar inget annat i Europa. Snart har bilen fått en andra upprustning – då bland annat med en V12-motor. 

 

Fakta

 

Byggtid

 

2013 –

Modell

 

Chevrolet Master Special 1933 - hot rod

 

Utrustning

 

Övrig information

 

 

I verkstaden som Mattias delar med sin far, tillbringar han mycket av sin fritid.
 

"Bilen var i 100 procent originalskick"


24-åriga Mattias Saikkonen renoverade sin första bil, en VW Jetta MK1 -83, när han var 16 år gammal. Det följdes sedan av en Lexus IS200 och en BMW E46. Ombyggnationen av en Chevrolet Master Special -33 uppkom därigenom inte utan en viss erfarenhet. Siktet var egentligen inställt på en Ford men när Chevan dök upp på Blocket var det inte svårt att tänka om. Bilen var svensksåld som ny och kördes bara på somrarna fram till 1958, då ägaren avled. Därefter förflyttades den till en släkting utanför Falkenberg där den stått i en lada ända tills 2012, när den lades ut till försäljning. 

– Bilen var i 100 procent originalskick och med helt rätt patinering. Med så cool historia dessutom så fanns det inget att tveka om. 


Ombyggnationen av Mastern startade i början av 2013. Bilens ursprungliga drivlina blev det första som byttes ut. Den nytillkomna, en 350 V8 med 350 automatlåda, donerades från en Cheva -75, liksom bakaxeln. Till den byggde Mattias en k-linkupphängning. Även framaxeln byttes ut – denna från en Cheva -46 för att kunna få hydrauliska bromsar. Fram och bak monterades luftfjädring. För att bilen ska kunna ligga ner på marken när luftfjädringen är i botten byggdes ramen om i tre sektioner. 

– Jag hade en ganska klar bild av vad jag ville göra med bilen, men det var svårt att föreställa sig hur mycket jobb det var för att nå resultatet jag ville åt. Jag har lärt mig galet mycket om konstruktion. Det finns inte så många delar att köpa i butik, så de flesta delarna är tillverkade eller ombyggda för att passa där de sitter idag. 

Originalinredningen har blivit klädd i aluminium och stolarna har även inlägg av koppar.
 

"Jag behöll rosten för att det ger mer charm"


Inspirationen till sitt hot rod-bygge har Mattias hämtat från flera olika bilar och bilkulturer – idéer från lite här och där som han kombinerat på en enda bil. Det mest uppseendeväckande är kanske kombinationen av två olika hjuldimensioner. Hjulen har alltid varit en viktig del oavsett bil, menar Mattias. Och då designen på fälgarna var mer klassisk passade hjulkonstellationen bra till den i övrigt moderna hotroden.  


Av originalinredningen återstår efter renoveringen bara innertaket. Resten är inklätt i aluminium och stolarna har även inlägg av koppar. Ytrosten som fanns på karossen har Mattias inte brytt sig om att åtgärda. 

– Jag behöll rosten för att det ger mer charm och berättar en historia om bilen. Jag har tvättat bilen en gång och sen inte gjort något mer. Den får åldras med tiden och få än mer charm. 


I juli 2014 var ombyggnationen klar. Ett drygt år senare, var det dags för ytterligare en stor renovering. I den här omgången ska allting bli lite bättre, förklarar Mattias. Bilen ska få nya bromsar, nytt pedalställ, ny växellåda, ny kardan, ny upphängning till bak- och framvagn och ett nytt golv i kupén. Kring allt det nya byggs det också om för ett nytt insprutningssystem för att passa det stora motorbytet – en BMW V12:a. 

– Sedan jag rullade ut bilen från garaget första gången med karossen på har jag tyckt att bilen varit väldigt lång. Så därför behövde den en större motor för att få bättre proportioner. Sen tycker jag det är rätt coolt med en V12:a också.

 
 

Frågor

 

Du är 24 år och redan hunnit med så mycket, hur kommer det sig?

– Jag lärde mig tidigt av farsan som renoverade amerikanare. Eftersom jag tyckte det var så roligt valde jag att gå fordonsprogrammet på gymnasiet. Idag jobbar jag som fordonsmekaniker men håller på med renovering och ombyggnationer så mycket jag bara orkar på fritiden. Det är spännande, lärorikt och framförallt avkopplande. Att vara i garaget är min egentid och jag kan släppa allt som händer i omvärlden.

 

Hur mycket tid blir det?

– Nu när jag är ungefär halvvägs i ombyggnation två så lägger jag nog tre timmar tre dagar i veckan på bilen. På helgerna brukar det bli 6-8 timmar. Det är väldigt mycket småsaker som ska byggas om och jag har skruvat isär hela bilen mer eller mindre.

 

Har du några tips för vad man ska tänka på när man bygger om bilar?

– Mitt råd är att ha en bra plan från början och gå igenom projektet även i smådelar, för när man ändrar sig under byggets gång så skapar det problem med det mesta som man redan byggt på bilen. Sen bör man inte dra ut på tiden för mycket för då är det väldigt lätt att tappa lusten när det börjar krångla. För tro mig, om man bygger hotrod så krånglar det mycket!

 

Vilket är ditt favoritverktyg från Verktygsboden?

– Det måste vara bandslipen som används varje gång jag åker till garaget, den är grym!

 

Vad kommer du att använda presentkortet till?

– Jag kommer nog att investera i nya maskiner för att kunna lära mig mer och skapa delar som jag inte kunnat förut. Eftersom jag bor i Borås så är det ju kanonbra att bara kunna åka och köpa grejer när man kommer på att man behöver något!

 
 

Ägare

 

Namn

 

Mattias Saikkonen

 

Kontakt

saikkonen@oijoij.com

 
 

Bilder

 
 December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod
 December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod  December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod  December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod  December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod  December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod  December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod  December: Chevrolet Master Special 1933 - hotrod
 
 
PERSONAL SÖKES!
 
Vi växer och behöver bli fler
därför söker vi nu:
 
● 
● 
  
● 
Säljare till Boråsbutiken
Säljare/ordermottagare till vår E-handel i Borgstena
Administrativ assistent till vår ekonomiavdelning i Borås
 
Välkommen med din
ansökan och CV till

maria@verktygsboden.se
 
 
DET SENASTE
 
 
Automässan 2017
 
25-26 mars
 
Besök oss i Örebro!
 
 
Automässan 2017
 
14-17 april
 
Besök oss i Jönköping!
 
 
ON TOUR 2017
 
 
Datum
Evenemang
 

25-26
mars

14-17
april

Samlarbil 2017
 

Elmia 2017
Custom motorshow

 
 
FÖLJ OSS PÅ
 
 
 
 
 

ÖPPETTIDER

Borås
Måndag-Fredag
Lördag

07-18
09-15
Postorder
Måndag-Fredag
08-17
Verkstad
Måndag-Fredag
08-16
 
 
KONTAKTUPPGIFTER
Order
Verkstad

Butikstelefon
Borås
033-20 26 50
033-20 26 56


033-15 72 75
Se fler kontaktuppgifter 
 
Verktygsboden Källbäcksrydsgatan 1, 507 42 BORÅS  |  Med reservation för prisförändringar, slutförsäljning & felpublicering
Verktygsboden.se använder cookies - för mer information klicka här
info@verktygsboden.se  |  Order 033-20 26 50  |  Verkstad 033-20 26 56