Verktygsboden
MITT KONTO
Ny kund
Glömt lösenord?
 
Start    |    Produktfilmer    |    Varumärken    |    Köpinfo    |    Om oss    |    Kontakt    |    On Tour    |    Projekt & inspiration NY!    |    Nyhetsrum NY!
 
November: GMC C15 1968
 November: GMC C15 1968

2011 gick startskottet för bröderna Bergendahls första riktiga renoveringsprojekt. Sex år senare är de nästan i hamn. Bilen de tagit sig an – en GMC C15 från 1968 – är enligt dem själva en klassiker. Men resultatet efter renoveringen är något helt eget. 

– Det är kul att ha något som ingen annan har.  


 

Fakta

 

Byggtid

 

2011 – 2016

Modell

 

GMC C15 1968

 

Utrustning

 

– Luftfjädring runt om.

– Accuair air management system.

– LS1-motor med 4L70E-låda.

– Helt ny framvagn.

– Vintage air AC.

– Grill, årsmodell -67.  

– Centerline smoothies-fälgar.

– Omgjorda (sektionerade) original-hjulhus bak.

– Upphöjt och uppfällbart golv i flaket.  

Övrig information

 

 

Bilträffar, utställningar och cruisings är planen för den ordningställda pickupen. Den har redan vunnit första pris på Classic Car Show i Norrtälje!
 

"Allting är i stort sett första gången vi gör det "


Efter att ha fastnat för bilar med flak och också grejat lite med en Chevrolet S10 tidigare, påbörjade 2011 Patric Bergendahl och hans bror Mathias renoveringen av en GMC C15 från 1968. I sex år har de huserat i föräldrarnas tvåbilsgarage på 55 kvadratmeter. 

– Ja, de hade precis byggt garaget när pickisen införskaffades, så de har väl inte fått flytta in i sitt garage riktigt än. Men de tycker bara det är kul.  


Chevrolets GMC-modeller mellan 67 och 72 är inte så vanliga här i Sverige, menar bröderna, vilket lockade till köpet. Bilen har blivit än mer originell efter deras renovering –  en LS1-motor med 4L70E-låda, en ny framvagn, luftfjädring runt om, omgjorda hjulhus bak och uppfällbart golv på flaket är några av sakerna som Patric och Mathias har ordnat med. 

– Allting är i stort sett första gången vi gör det så vi har provat oss fram. Tagit inspiration från olika amerikanska forum och sedan försökt lösa det på något sätt. Eftersom vi inte haft några direkt fancy tools så har det mesta gjorts så noggrant det bara går med vinkelslip och hammare. Det var mycket jobb med flaket, att höja golvet och göra en hel ram och öppningsbart golv. Hjulhusen är sektionerade och anpassade efter nya djupet i golvet. Det var rätt mycket jobb med dem för oss som inte är vana att jobba i plåt, men de vart helt okej. 


Pickupen är från början en ”Black Plate”-bil, som oftast innebär bra rostfria fordon från Kalifornien. Patric och Mathias hade tur och fick nys om bilen direkt när den var ny-importerad och klar för svenska vägarna. Sånär som på droplister, rutramar och en av trösklarna som fick ses över, var pickupen väldigt fin i ramen och också skonad från rost. Steg ett i renoveringen blev att riva ner allting – rensa hytten, demontera flaket, ta ur drivlinan och plocka ner allting i delar. I nästa steg monterades chassit med delar från Porterbuilt, ett amerikanskt företag ledande i chassidelar till C10. 

– Det gick rätt fort i början och i all iver så lämnade vi iväg chassit på lackering. Men sen tog det ju bra många år till än vad vi räknade med, så förra året lackades chassit igen för att det tillkommit så mycket.   

Enkelt men snyggt. Den nya instrumentpanelen har bland annat hållare för Ipad.
 

"Vi löste det till slut med att göra en fälg i trä "


Att renoveringen dragit ut på tiden beror till stor del på långa väntetider på delar från USA. Som till exempel leveransen av däck och fälgar. Tidigt i projektet bestämde sig bröderna för coola smoothie-fälgar av märket Centerline Wheels – en ledtid på normalt 10-12 veckor från tillverkning till leverans. Men när fälgarna kom hade leverantören skickat fembultade fälgar istället för de sexbultade som bygget var i behov av för att komma vidare. 

– Vi löste det till slut med att göra en fälg i trä för att symbolisera hjulet i rätt dimension. Hela processen från det att vi gjorde första beställningen tills att vi fick det vi skulle ha, tog ändå drygt ett år.


Problemen som de stött på har ändå varit roliga att lösa, menar Patric och Mathias. Likaså de delar som de varit tvungna att tillverka själv, däribland hjulhusen och en egensnickrad kardantunnel. Bröderna har även designat en egen instrumentpanel med uttag för mätare och en hållare för Ipad. I skrivande stund återstår ett par buggar och detaljer innan pickupen är helt färdig.

– Ett problem som måste lösas är att få vindrutetorkarna att fungera. Eftersom vi har så mycket monterat under instrumentpanelen, såsom bromscylinder och AC (vilket inte fanns förr), så får vi inte plats med originalmotorn för torkarna. 

 
 

Frågor

 

Hur har ni gjort för att behålla fokus under så lång tid?

– När man läst om andra som hållit på i väldigt många år så har man aldrig förstått det, förrän nu när vi drog igång ett projekt själva. Det tar mer tid än man tror, särskilt när man som vi fått vänta på delar så länge. Humöret går i omgångar, ibland har det flutit på och andra gånger har det inte varit lika bra flyt. Och det har funnits stunder som vi bara velat strunta i allt för att det inte blev som vi tänkt oss. Men vi har hela tiden haft en någorlunda bild i huvudet hur slutresultatet skulle kunna bli och det har vi inte velat sumpa eller gå miste om, så då har vi kört på igen.

 

Vad har ni fått för reaktioner på ert projekt?

– De allra närmaste är imponerade och tycker att det är kul, undrar hur vi har orkat. Sen har vi ställt ut bilen på Power Meet och Classic Car Show i Norrtälje. På den sistnämnda blev bilen indelad i 60-talsklassen och där gick den upp mot en Nova och en GTO. Ingen trodde att pickisen skulle ta första platsen, men det gjorde den! Då blev vi faktiskt väldigt chockade. Det var en häftig händelse att vara med om.

 

Varför handlar ni av Verktygsboden?

– Vi handlar en hel del av Verktygsboden för vi tycker det är bra priser, snabba leveranser samt att det mesta vi har behövt finns på ett och samma ställe.

 

Vad kommer ni att använda presentkortet till?

– Vi skulle behöva utöka garaget med fler verktyg, främst till vårt nya projekt som är igång. Man vill ju ha allt egentligen, men kanske att det blir en lite större kompressor eller en TIG-svets för det skulle vara kul att lära sig. Det finns mycket intressant hos er på Verktygsboden.

 

Vad är det för nytt projekt som ni har igång nu?

– Vi köpte på oss en Chevy C20 -72 med hopp om att göra lite mindre ändringar och sedan försöka sälja för några slantar extra. Men det visade sig vara mer skit än vad vi trodde så plötsligt har man börjat peta lite här och där och sedan låg allt i delar.

 
 

Ägare

 

Namn

 

Patric och Mathias Bergendahl

 

Kontakt

patric.bergendahl@gmail.com

 
 

Bilder

 
 November: GMC C15 1968
 November: GMC C15 1968  November: GMC C15 1968  November: GMC C15 1968  November: GMC C15 1968  November: GMC C15 1968  November: GMC C15 1968  November: GMC C15 1968
 
 
DET SENASTE
 
Automässan
 
Onsdag 18-21 Januari
Automässan 2017
 
Möt oss i vår monter B04:76
 
 
FÖLJ OSS PÅ
 
 
 
 
 

ÖPPETTIDER

Borås
Måndag-Fredag
Lördag

07-18
09-15
Postorder
Måndag-Fredag
08-17
Verkstad
Måndag-Fredag
08-16
 
 
KONTAKTUPPGIFTER
Order
Verkstad

Butikstelefon
Borås
033-20 26 50
033-20 26 56


033-15 72 75
Se fler kontaktuppgifter 
 
Verktygsboden Källbäcksrydsgatan 1, 507 42 BORÅS  |  Med reservation för prisförändringar, slutförsäljning & felpublicering
Verktygsboden.se använder cookies - för mer information klicka här
info@verktygsboden.se  |  Order 033-20 26 50  |  Verkstad 033-20 26 56