Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Kundprojekt 2017 / Februari: Nash Metropolitan convertible 1958

Februari: Nash Metropolitan convertible 1958

 
 Februari: Nash Metropolitan convertible 1958

Fordonsteknikläraren Tommy Bjurman ville ha en rolig bil att renovera tillsammans med sina elever vid fordonsprogrammet på Enskede Gårds Gymnasium. Valet föll på en Nash Metropolitan Convertible från 1958 – en bil i hanterbar storlek och med relativt komplicerade lösningar, menar Tommy.  

– Hela bilens konstruktion bygger på tum med UNF rakt igenom, jag lovar att det är svårt för elever att lära sig. 


 

Fakta

 
Byggtid
2015 – 2017
Utrustning
Övrig information

Bilmärket Nash Metropolitan tillverkades i England för USA-marknaden, då ingen tillverkare i USA vare sig hade kunskapen eller utrustningen för att tillverka en liten bil. 

Byggtid
Nash Metropolitan convertible 1958
 
"Dessa små bilar var som ett stycke konst"

Efter grundskolan ville Tommy Burman bli skulptör och kom in på konstfack. Men Tommys far tyckte annat så yrkesvalet föll istället på bilmekaniker. Under ett par år i USA utbildade sig Tommy även hos Mercury-fabriken i Fond du Lac, Wisconsin. Det var där som han upptäckte Nashen. 

– Dessa små bilar var som ett stycke konst i mina ögon. Själv hade jag en Oldsmobile Delmont 88 av 1966 års modell och den var nästan dubbelt så stor som lilla Nashen. Jag har inte kunnat släppa Nashen ut mitt huvud sedan dess. 


Personbilen Nash Metropolitan tillverkades för Austin under åren 1954 till 1961, i såväl täckt som öppet utförande. Karossen saknade till en början bagagelucka, så bagaget fick lastas inifrån kupén. Att slå klorna i en Nash cabriolet skulle bli nästintill omöjligt, menar Tommy som renoverat ett stort antal bilar i sitt liv. Bilen är dyr i inköp och slutsumman efter renovering blir ofta större än vad den är värd. Men för tre år sedan fick han nys om en Säter. 

– Han erbjöd mig den för 125 000 men jag tackade nej då den efter min renovering säkert skulle hamna på 300 000. Det gick ett år så blev jag uppringd av en kompis som köpt en Thunderbird 1956 av en kille i Sandviken som sa att han hade en 1958 Nash cab till salu. Jag ringde direkt och han skulle sälja den för 75 000. Jag åkte dit dagen efter. Det var samma bil som han i Säter skulle ha 125 för. Så då köpte jag den.   


Bilen var i så gott som helt rostfri men krävde en totalrenovering – dock med en noga planering av kostnaderna så att Tommy får tillbaka sina pengar den dagen han vill avyttra bilen för något nytt projekt. Målbilden hade han klar för sig långt innan renoveringen påbörjades – Nashen skulle bli identisk med bilen på framsidan av den gröna färgbroschyren från 1956. 

– Det var den jag skulle kopiera. Snacka om tilltalande skulpturell form och färg för mig. Nashen är en av de absolut största ikonerna för 50-tal i färgsättning och design. 

 
Målbilden för Tommys Nash var bilen på broschyren från 1956. Från färgval ner till detaljer som snobbringar och navkapslar – allt är identiskt.
 
Helrenoveringen tog två år och utfördes tillsammans med elever vid fordonsprogrammet år 2015 på Enskede Gårds Gymnasium.
 
"Det har varit otaliga resor med eleverna"

Demonteringsarbetet går fort när man är många och snart stod karossen i en nyinköpt karossnurra från Verktygsboden. Detta för att kunna jobba med bilen ståendes. All underredsmassa skrapades bort och så gott som hela bilen slipades plåtren. För att därefter grundlackas med epoxi. Detaljarbetet är storstilat. I arbetet med motorrenoveringen har Tommys elever fått lära sig allt från sätesfräsning, ventilslip och ventilstyrning till byte av vev- och ramlager. Fördelaren kördes i provbänk för injustering. Nashens framvagn har fått nya delar och i bakaxeln byttes alla tätringar och lager. Trumbromsarna svarvades och till tanken svetsades en ny botten, då den gamla läckte. 


En ny elhärva beställdes från England och monterades helt efter elschemat från bilens servicebok. Ett antal förgasare köptes in och strippades från delar för att slutligen få ihop en 100-procentig. Kofångare, handtag och andra kromdetaljer kromades om och alla lister riktades och slipades till nyskick. 

– Det har varit otaliga resor med eleverna till leverantörer och olika marknader i Sverige för att köpa små saker som behövdes till renoveringen. Listklammer, skraplister, gummin, skruvar och muttrar. 


Efter en provstartning av motorn monterades delar tillbaka och bilen skickades till lackering och till sadelmakare som klädde om inredningen i svart buffelskinn. När det var dags för slutmontering var tiden även kommen för Tommy att gå i pension. Det sista arbetet på Nashen skedde därför hemma i Tommys garage. Bilen blev helt klar i januari 2017 – ganska exakt två år efter inköpsdatumet. Den totala renoveringssumman landade på cirka 250 000 kronor. Helt i överensstämmelse med vad den är värd, enligt Tommy. 


I skrivande stund väntar Tommy Bjurman på en container från USA, lastad med ännu en Nash Metropolitan. 

– När bilen var regbesiktad och absolut klar kändes det så tomt, så jag har köpt en likadan fast med tak som jag ska renovera hemma. Med i köpet finns också alla delar som behövs för en totalrenovering.  


 

Frågor

 
Hur var det att renovera din bil tillsammans med dina elever?
– Eftersom det var en så stor renovering så var min tanke hela tiden att det inte fick vara en fullsizestorlek på bil. Alla detaljer som behövde min kunskap för att renoveras har jag tagit med mig hem, för att sedan monteras på skolan av eleverna. Mina gamla elever är naturligtvis stolta över att de varit med, men tyvärr är intresset i en storstad som Stockholm inte stort för yrket bilmekaniker. Hade detta skett i en mindre stad tror jag intresset varit på topp.
 
Du har ställt ut på Elmia några gånger med dina andra bilar och ska nu dit med Nashen. Vad har du för förväntningar?
– Jag har inga förväntningar på Elmia i påsk annat än att alla kommer att säga ”gud va söt den e”. Tror att även den mest inbitne raggaren kommer att tycka så, Nashen skapar ingen avundsjuka utan bara flin på läpparna.
 
Vad händer med Nashen framöver?
– Jag har köpt ett bilsläp och jag kommer att ta med mig Nashen till olika träffar runtom i Sverige. Jag är också medlem i Austin Metropolitan Club i England, så jag ska försöka åka över dit i sommar nu när jag inte längre jobbar.
 
Varför handlar du på Verktygsboden?
– Eftersom jag fortfarande är amatör så väljer jag att handla på Verktygsboden eftersom de verktygen är prisanpassade för min verksamhet. Det finns ingen anledning att köpa av de dyra tillverkarna. Jag är mycket förtjust i Verktygsbodens katalog där jag får ett enormt uppslag av vad som fattas för mig i verktyg med mera.
 
Vad kommer du att använda presentkortet till?
– Jag kommer att behöva handla många nya olika verktyg nu när jag inte längre har tillgång till skolans utrustningar. Eftersom jag gör det mesta själv utom att sy och lackera så behövs det mycket utrustning.
 
 

Ägare

 
 
Namn
Tommy Bjurman
Kontakt
swelott.ab@telia.com
 
 

Bilder

 
 Februari: Nash Metropolitan convertible 1958
 Februari: Nash Metropolitan convertible 1958  Februari: Nash Metropolitan convertible 1958  Februari: Nash Metropolitan convertible 1958  Februari: Nash Metropolitan convertible 1958  Februari: Nash Metropolitan convertible 1958  Februari: Nash Metropolitan convertible 1958  Februari: Nash Metropolitan convertible 1958