Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Kundprojekt 2017 / Januari: Porsche 914 2.0 1974

Januari: Porsche 914 2.0 1974

 
 Januari: Porsche 914 2.0 1974
Kombinationen av sjuttiotalsdesign, att bilen var lätt och bakhjulsdriven och hade en mittmotor var det som gjorde att Mats Karlsson slog till med köpet av en Porsche 914 från 1974. Bilen fraktades osedd från Tyskland i början av 2013 och har sedan gjorts i ordning för att kunna gå på bana. 

 

Fakta

 
Byggtid
2013 –
Utrustning
Övrig information
Byggtid
Porsche 914 2.0 1974
 
"Bilen hade stått på en öppen trailer i ett par hundra mil"

Mats Karlsson drogs genast till bilen som dök upp på en tysk webbsida. Porschen av modellen 914 2.0 -74 hade en skyddsbåge, fyrpunktsbälten och fram- och bakhuv i glasfiber istället för stål. Någon hade med andra ord redan kört bilen på bana som Mats planerade att göra. Först när bilen anlände till Vargön på biltransporten började Mats att fundera på vad han gjort. 

– Det var kallt och bilen hade ju stått på en öppen trailer i ett par hundra mil så vacker var den inte. Den startade dock och med hjälp av en kompis fick jag hem den och in i garaget. 

 

En närmare granskning visade att den nyinköpta Porschen hade en hel del rost och också spår av en krockskada på höger framkant. En tur till Bilprovningen avslöjade även kantiga gamla däck, en hög tomgång och dåliga bromsar. Bilen plockades isär helt för såväl uppriktning som rostlagning – det mesta av arbetet gjorde Mats själv, men de mer komplicerade lagningarna lejdes bort. Sammantaget tog arbetet med demontering och rostlagning 1,5 år. När rosten var borta lades Hagmans CA-primer och även body på hela bilen innan den lämnades till lackering. Kulören blev en modern vit ur Porsches färgprogram. 

– De flesta som renoverar en 914 bygger om den till en GT special med skärmbreddare som på de bilar som tävlade i Le Mans 1970. Jag behåller dock min kaross obreddad och försöker att bygga bilen enligt Porsches RS-recept. Lite lättare, lite bättre bromsar och väghållning och lite mer effekt med ett väldigt originalliknande utseende. 

 
 
Verktygsbodens rullbara pallbockar användes flitigt under renoveringen. Här även som bas till karossvaggan.
 
Lackeringen av bilen lejdes ut och kulören blev en modern vit ur Porsches färgprogram.
 
"På några års sikt vill jag planera en resa till Tyskland "

Under renoveringsarbetet har flera delar uppgraderats. Bromsarna har fått ventilerade skivor fram och hjulupphängningen är ombyggd från fyrbult till fembult. Bilen har fått alltifrån nya gummilister och stötdämpare till nya lager och bussningar. Hela 2015 ägnades åt montering, ombyggnad av insprutning och renovering av elsystem och interiör. Bilen skulle stått klar under våren 2016 men ett problem med originalmotorn satte stopp för den planen. En ny motor inhandlades som Mats lät renovera och i nuläget pågår arbetet med att göra Porschen klar för besiktning och påställning. 

– Målet är att bilen ska rulla sommaren 2017 och att jag ska kunna köra lite slalomtävlingar som Porscheklubben anordnar på olika flygfält. På några års sikt vill jag planera en resa till Tyskland och Nürburgring och Spaa mest för att åka ner och njuta av atmosfären och lägga något varv i makligt tempo. 

 

Frågor

 
Vad vet du om din bil?
– Den såldes ny i Kalifornien 1974. Med hjälp av kvitton och det amerikanska forumet 914world.com så har jag lyckats spåra samtliga ägare tillbaka till 1995. 1995-1999 ägdes bilen av två svågrar som satte ett antal varvrekord i sin klass på banor som Laguna Seca, Thunderhill, Buttonwillow och Sonoma Raceway.
 
Vad är det som driver dig i renoveringen?
– Om man sitter bakom en dator hela dagarna som jag gör, så är det skönt att få ”tänka med händerna” en stund och skapa något som man kan vara stolt över. Garagestunderna blir lite som meditation, vissa dagar är man grymt effektiv och andra dagar så går man mest och småpillar och funderar på saker.
 
Har det varit några toppar och dalar i det här projektet?
– Rostlagningen var lite pysslig. Och så blir man lite frustrerad när man hittar dåliga lagningar som någon föregående ägare gjort som man måste göra om så det blir korrekt. Det roligaste med renoveringen var när man fick tillbaka den nymålade karossen. Det är något med den känslan av att ha ett blankt papper framför sig och projektet vänder från att plocka isär till att börja bygga ihop igen, som är oerhört tillfredsställande.
 
Vilka är dina favoritprodukter från Verktygsboden?
– Mina rullbara pallbockar, det nya slangpaketet till min gamla Esab Miggy och diverse handverktyg.
 
Vad kommer du att använda presentkortet till?
– Troligtvis en TIG-svets då jag skulle vilja lära mig att TIG-svetsa och kunna bygga ett nytt rostfritt avgassystem till bilen. Det kan också bli en enklare lyft.
 
 

Ägare

 
 
Namn
Mats Karlsson
Kontakt
pcs12234@gmail.com
 
 

Bilder

 
 Januari: Porsche 914 2.0 1974
 Januari: Porsche 914 2.0 1974  Januari: Porsche 914 2.0 1974  Januari: Porsche 914 2.0 1974  Januari: Porsche 914 2.0 1974  Januari: Porsche 914 2.0 1974  Januari: Porsche 914 2.0 1974  Januari: Porsche 914 2.0 1974