Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Projekt & inspiration / Projekt Crazy Horse / DEL 1: Planering är a och o

DEL 1: Planering är a och o

 
 DEL 1: Planering är a och o
Projekt Crazy Horse har satts igång med målet att presenteras på Custom Motor Show på Elmia år 2018. Det omfattande jobbet kommer att kräva många karossdelar och flera välvilliga samarbetspartners.
 
 
"Planerar gör man hela tiden"
Arbetet med Hot Rod:en har varit igång i drygt en månad. Hittills har det mesta av Johan Hanssons tid gått åt till planering – att få tag på kritiska delar, såsom fälgar. Det vill till att dimensionerna blir rätt från början, då hjulstorleken bestämmer höjden på axlar och ram. Bygger man fel här så blir allting fel sedan. Storleken på motorn är en annan viktig komponent i planeringen. 
– Planerar gör man hela tiden i ett bygge, men så här i början är det avgörande hur stor plats saker och ting tar upp. Än har jag inte klart för mig vad för typ av motor det blir. Ett knep för att komma vidare är därför att använda sig av en klenare motor men som har det rätta blocket. Då kan man alltid byta ut motorn vid senare tillfälle, säger Johan Hansson. 

Att få tag på delar under semestern har dock visat sig vara svårt. Mycket tack vare att Johan så långt det går vill ta hjälp av samarbetspartners. Bakvagnen och drivaxeln var så gott som ordnade men det samarbetet gick i stöpet. Det ser istället ut som att Johan får starta från scratch och sätta ihop dessa delar själv. 

Byggd från scratch blir också ramen som Johan börjat förbereda för. Att tänka på när man konstruerar en ram är påfrestningar av olika slag, som till exempel vridningar. Johans tips är att få ner tankar och idéer på papper. Det gäller generellt för hela bygget.
–  När jag planerade för min race-bil ”Black Sunday” gjorde jag först en skiss i datorn som jag skrev ut i flera exemplar. Då fick jag en snabb översikt om hur buren skulle byggas. I det fallet, då buren satt ihop med skruvförband så underlättade det materialbeställningen något enormt. 
 
Bakom Johans race-bil ”Black Sunday” ligger mycket planerande.
 
En metallsåg från Verktygsboden gör fina raka snitt.
 
"De lär nog ha en del synpunkter"
En god idé när man bygger en bil är att tidigt ta kontakt med närmsta besiktningsman inom exempelvis Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO), som ska godkänna bygget den dagen det lider. Besiktningsmannen kan då följa dig hela vägen och reda ut eventuella frågetecken som uppstår. Du vinner både tid och pengar genom att få feedback redan i detta läge, menar Johan. 
– De lär nog ha en del synpunkter på mitt lite annorlunda bygge. 

Kontakt med SFRO och samarbetspartners står alltså i fokus ett tag framöver. Likaså fortsätter jakten på nyckeldelar. Hur det går får vi reda på i nästa månad. 
 

Frågor

 
Hur känns det att ha kommit igång?
– Väldigt kul! Jag gillar ju att skapa, så jag ser inte detta som så mycket jobb.
 
Vad har du fått för reaktioner hittills?
– Mestadels positiva! Många tycker det är häftigt det jag håller på med och många tror att jag skämtar. Några har varit kritiska och frågar varför jag inte bygger klart på min race-bil först. Då brukar jag svara ”Varför skaffar du ett barn till, innan det första är vuxet?”
 
Har du något råd hur man ska tänka när man ger sig på ett sådant här projekt?
– Innan man sätter igång så är det viktigt att man först sätter sig in i regelverket. Att läsa SFRO:s handbok är en utmärkt start. Kontakta sedan din närmsta besiktningsman och prata igenom projektet. Det är sällan som de första planerna stämmer överens med slutprodukten, men det är viktigt att man har ett mål att jobba emot. Under resans gång kanske man kommer på att man tänkt fel, eller hittar på nya sätt att jobba. Då får man revidera planerna.
 
Hur får man en bra överblick?
– När man bestämt framvagn, bakvagn och motor kan man skapa en övergripande bild genom att ställa ut fyra däck på garagegolvet. Var noga med att ställa däcken med korrekt axelavstånd och spårvidd. En flyttlåda kan fungera fint som mall för motor. Detta är också ett bra sätt att se om bilen kommer att få plats i garaget och hur arbetsytan runt fordonet kommer att bli.
 
Vad behöver man främst för utrustning till att bygga ramen?
– När man ska kapa tycker jag inte att en vinkelslip ger den precisionen som krävs. Själv använder jag en såg från Verktygsboden. Den ger fina raka snitt för en överkomlig kostnad. Om man inte har tillgång till en såg, så skulle jag råda till att man ber en verkstad kapa materialet åt dig. Tänk på att ha rätt mått då! – När man ska sedan ska sammanfoga materialet rekommenderar jag starkt en 3-fassvets. Mindre svetsar ger inte samma ström (även om de på pappret ger samma ampere). Jag använder mig av en Erfi 200. Den fungerar ypperligt till att bränna ihop både grövre och klenare stål.
 
 

Ägare

 
 
Namn
Johan Hansson
Kontakt
www.facebook.com/SMTCustom
 
 

Bilder

 
 DEL 1: Planering är a och o
 DEL 1: Planering är a och o  DEL 1: Planering är a och o