Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Projekt Crazy Horse / DEL 2: Nyckeldelarna fixade

DEL 2: Nyckeldelarna fixade

 
 DEL 2: Nyckeldelarna fixade

Väldigt mycket planerande, kunde vi konstatera i förra inlägget. Men några tunga poster har ändå kunnat bockats av från listan. På Eklunds bildelslager i Skövde har Johan Hansson hittat motor och växellåda. Och så har Crazy Horse blivit med besiktningsman. 

 
 
"Det ska bli roligt att följa det nya bygget på nära håll. "

Det är tufft att driva ett bygge på egen hand. Särskilt då Johan Hansson under sommaren varit på turné med sin race-bil ”Black Sunday”. Med ett enda event kvar på säsongen blir det snart andra bullar i projekt Crazy Horse. 

– När tävlingssäsongen är över kan jag ägna mig helt åt bygget. Och då finns det också grejer att bygga med, menar Johan.  


För arbetet med att sälja in projektet till samarbetspartners har gett frukt. Eklunds bildelslager i Skövde har nappat på erbjudandet att leverera en stor del av Crazy Horse´s kommande drivsystem, såsom växellåda, drivaxel och motor – en V8 bensin. Donator är en Dodge Ram 1500 från 1998. 

– Jag kommer inte ha råd att köra lastbilen sen, säger Johan och skrattar men jag är ändå tacksam över att Eklunds är ombord projektet. 


Projektet har också fått en besiktningsman på TESTA (Teknisk Support Till Amatörbyggare), en organisation likt SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) utsedd av Transportstyrelsen att utföra besiktning av alla amatör- och ombyggda fordon. Lars-Inge Johansson som åtagit sig uppdraget har de senaste sex åren suttit i juryn på Bilsport-mässan på Elmia och kände därför till Johan Hansson och hans tidigare bygge ”Black Sunday”. 

– Det ska bli roligt att följa det här nya bygget på nära håll. Johan kommer möta många utmaningar, troligen konstruktionslösningar, längs med vägen.  

Tillsammans har de gått igenom Johans idéer och tankar om bland annat materialval. Första steget på TESTA är en byggbesiktning, där Johan får visa upp sitt chassi. Blir det godkänt tilldelas bygget ett chassinummer och Johan kan fortsätta bygga. När allting är färdigt är det dags för ytterligare en besiktning och också ett broms- och bullertest, innan fordonet får föras ut i trafik. Däremellan sker täta kontakter mellan Johan och Lars-Inge.    


Om det i förra bygget var inriktat på att det skulle bli lätt och snabbt, är det i detta bygget mer fokus på att bygga robust och stadigt. Den nya lastbilen ska inte bara vara snygg att se på utan också praktiskt kunna dra släp och frakta tunga saker. Planen härnäst är att få hem alla relevanta delar och ställa upp det på garagegolvet. 

– Det går någon timme att mäta allting, så att man får plats med förare med mera. Sedan börjar finjusteringen. Då börjar man planera för ramskenor och liknande. Kommer man till det stadiet brukar det gå fortare, säger Johan.   

 
Black Sundays motor har gått varm på sommarens tävlingar. Nu väntar hårt arbete med att få ordning på motorn till det nya projektet. Det blir en V8 från en Dodge Ram 1500.
 

Frågor

 
Vad är TESTA?
– TESTA har funnits sedan 2015. Enligt Transportstyrelsens föreskrifter ska alla amatör- och ombyggda fordon besiktigas av antingen SFRO eller TESTA. Besiktningsmannen på TESTA vägleder under projektet och TESTA erbjuder även tjänster som att upprätta nödvändig dokumentation inför registreringsbesiktning.
 
Vilka är de vanligaste felen amatörbyggare begår?
Lars-Inge: – Det är sällan några fel på svenska byggen, men det förekommer ibland svetsade rattaxlar och styrinrättningar. Det är även vanligt att bakhjulen låser sig vid bromsprov.
 
 
 
 
 

Ägare

 
 
Namn
Johan Hansson
Kontakt
www.facebook.com/SMTCustom