Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Projekt Rover / Ett orenoverat original

Ett orenoverat original

 
 Ett orenoverat original

Det var något som grep tag i Lars Edwardsson. En sällsam själ och en historia som ville bli berättad. Och berättad ska den få bli. Möt Verktygsbodens nya projektbil – en Rover 75 P4 Cyklop årsmodell 1950.

 
 
"Inför publik påbörjades renoveringen"

Under påskhelgen på självaste Bilsport-mässan på Elmia, fick ännu ett av våra renoveringsprojekt ta fart. I montern syntes Verktygsbodens VD Lars Edwardsson och medarbetare Conny Svensson tillsammans med den nya projektbilen – en Rover 75 P4 Cyklop från 1950. Inför publik påbörjades bland annat renoveringen av motorn – däribland det speciella topplocket, med toppventiler till insug och sidventiler till avgas. Motordelar lades i utraljudstvätten för rengöring och bilens läderklädsel fick sig en omgång med Pratts lädervård. Och så började planeringen för hur mycket som egentligen skulle behöva svetsas…  

 
Inför publik på Elmia påbörjades återställningen av den nya projektbilen.
 
Idén med projektet är att få till en orenoverad bil för väldigt lite pengar.
 
"Bilen har stått avställd"

Orenoverat originalskick

I Sverige är intresset för att renovera bilar stort. Gärna helrenoveringar. Äldre fordon som restaureras till ett perfekt nyskick. Vi själva ägnade ett år på att bygga upp vår förra projektbil – en MGB GT -73 – helt från grunden. Ett måste då större delen av bilen var uppäten av rost. Alltemellanåt dyker det upp tillfällen då det är värt att gå en annan väg. När bilen inte nödvändigtvis behöver se ny ut utan istället renoveras till ett skick som är bilen tidstrogen. Vår nya Rover kommer att få precis just det. 


Tanken med projektet är alltså att återställa bilen till ett orenoverat originalskick. Gärna till ringa summor och med en betydligt mindre arbetsinsats än vårt tidigare projekt. På sikt hoppas vi att Rovern ska stiga i värde, detta eftersom det snart inte finns några orenoverade bilar kvar. Bilen har stått avställd – med en mätarställning på 13 000 mil – sedan 1975 efter att den inte gick igenom besiktningen. Dessutom har en tidigare ägare plockat ner den i detaljer. Intentionen då var att totalrenovera Rovern, något som vi nu bestämt oss för att försöka undvika. De originaldelar som fortfarande är hela och rena monteras helt sonika tillbaka – resten ersätts med nytillverkade. Cellulosa-lacken – även den original – ska få en upprustning med polermaskin och Pratts polermedel. Drömmen om att höra halvtoppsexan från motorutrymmet är det som triggar Lars Edwardsson mest i renoveringen. 

 
"Såldes ny i Malmö"

Svensksåld

Rovers P4-serie med deras relativt tysta motorer, mjukt fjädrande upphängning och interiörer som påminner om förnäma engelska herrklubbar kastar en onekligen tillbaka i tiden. P4 75 var den första P4:an och introducerades 1949. Den fick smeknamnet ”Cyklop” tack vare halvljuslampan som var infälld i grillen. Effekten tillhandahölls av en 2,1 liter rak 6:a, kopplad till en fyrväxlad manuell växellåda. Drygt 33 000 av denna modellen producerades innan de ersattes av P4 75 Mk II 1954.


Exemplaret vi har kommit över såldes ny i Malmö 1950. Fram till 2015 när vi köpte Rovern har det bara gjorts 7 ägarbyten på den, däribland änkan till den första ägaren och bilfirman på samma gata som skötte försäljningen till nästkommande ägare. Samt att den senaste ägaren, en Rover-entusiast vid namn Ulf, ägt den två gånger. 1988 annonserade han i Signalhornet efter just denna modell och fick napp direkt av en man som ägnat sig minutiöst åt att plocka isär bilen. Likt oss ville dock Ulf gå varsamt fram med renoveringen. Dessvärre räckte tiden aldrig till för att få Rovern klar och han sålde den vidare till en kompis 1999 – som inte heller färdigställde den. När så kompisen ville sälja den, köpte Ulf tillbaka den. ”Jag ville inte att den skulle hamna i orätta händer”, menade han. Det är med stort förtroende som facklan nu förts vidare till Lars Edwardsson – som än en gång köpt en bil utan att ha sett den. ”Jag har alltid velat äga en Rover Cyklop”. 

Vår bil såldes ny i Malmö 1950 och har gått 13 000 mil sedan dess.