Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 10

Del 10 - Mållinjen nära

 

I det allra första inlägget refererade vi till vår projektbil som ”Vraket” och genom renoveringen har vi flera gånger konstaterat att MG:n varit i väldigt dåligt skick. Nu är det dock annorlunda. I själva verket har vi en bil som är riktigt snygg och välrenoverad. Projektet är i det roliga stadiet med monteringen. Motorn, växellådan och chassit är redan på plats. Det som återstår är inredning och elsystem. Och det sist små-fixet som alltid hör till. Tiden börjar bli knapp dock. Det är mindre än en månad kvar till Custom Motor Show. Som projektledare är Lars Edwardssons främsta jobb just nu att hålla tempot uppe och hela tiden se över saker som behövs beställas inför slutmonteringen.

Renoverad växellåda
Växellådan har varit i Örnsköldsvik och fått sig en genomgång, bland annat byttes ett trasigt nållager, en shimsring och ett trasigt axiallager till överväxeln. Janne Rautio som stått för renoveringen har sysslat med engelska bilar i många år, bland annat med den egna firman MG Nord. Och just det - han är också den förra ägaren till MG:n!

Janne tog sig gladeligen an växellådan som han visste var i bra skick då den blivit renoverad en gång tidigare 1987 och därefter inte gått mer än 400 mil. Janne tog sig även an bakaxeln. Det mesta som behövdes var yttre uppfräschning och nya hjullager samt nya bromskomponenter. Själva trummorna var dock fina och blev som nya efter blästring och lack.

I med motorn
Samtidigt hemma i Borås fick även framvagnsdelarna ny lack och nya bussningar. Det mesta gick att rädda, dock fick det bli nya P-ändar. Med framvagn och bakaxel på plats, dock fortfarande utan hjul, lyftes motorn och växellådan in i ett enda stort paket. Ett arbete vi räknat med skulle vara en aning tålamodskrävande, då det inte var helt lätt att få ut den. Motorn kom så småningom på plats och det utan en enda skråma i lacken. Mycket tack vare att vi noggrant skyddat motorrummet men också att vi väntat med att montera skärmarna. Det är lätt hänt att man repar dem.








Tidsödande moment
I ett renoveringsarbete finns det många tidsödande moment som man kanske inte tänker på. Ett sådant är rensningar av gängor. Det gäller såväl i karossen som i chassidelarna vars gängor kan vara ingrodda av rost, gammal lack och bodymassa, men även med färg från den egna lackeringen.

Desto skönare är det när man kan låta maskiner göra jobbet. Många av MG:ns specialskruvar har fräschats till och kunnat återanvändas tack vare en omgång i trumlingsmaskinen. Att trumla, det vill säga att med hjälp av vibration, trumlingsmedier (så kallade chips) och rengöringsvätska kunna slipa metalldelar, är en teknik som funnits i flera hundra år. Främst inom tillverkningsindustrin används trumling som en metod att ta hand om vassa kanter och ojämnheter, men även fordonsentusiaster som oss har nytta av tekniken. Inte minst för att man får fantastisk ytfinish.

PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
Motorlyft
Motorlyft
2.235 kr
0 kr
VISA
Motorstativ ihopfällbart
Motorstativ ihopfällbart
1.995 kr
Lyftok till motorlyft
Lyftok till motorlyft
325 kr
0 kr
VISA
Trumlingsmaskin, 8 l
Trumlingsmaskin, 8 l
2.250 kr
VISA