Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 12

Del 12 - Ute på vägen igen

 

Projekt MGB GT 1973 är i hamn. Det krävdes långt mer jobb än någon hade kunnat ana men resultatet, en glaciärvit skönhet med 137 hästkrafter, är väl värt ett års slit.

Det har varit ett speciellt projekt, inte minst för den snäva tidsramen. Men också att renoveringen följts av biltidningen Nostalgia. Att hela tiden behövt ha tidningsutgivningen i åtanke har krävt planering, men samtidigt har det fungerat som en stor drivkraft.

Applåder

Det var bråda dagar inför Custom Motor Show på Elmia, där MG:n ställdes upp för beskådan. Sånär som på några lister, kromdetaljer och annat plock som färdigställdes under mässan, så var bilen i tiptop skick. Under applåder startades bilen upp och rullade sedan ut för egen maskin, precis som utlovat. Det är svårt att tänka sig att den rostiga och slitna bilen som stod här för precis ett år sedan, är samma bil som idag.
  - Vi hade ett år på oss och det löftet höll vi, även om det var slitigt. Det var en ganska knasig idé från början och det krävs mycket energi för att driva igenom ett sådant här projekt. Men jag är stolt, säger Lars Edwardsson, VD för Verktygsboden och projektledaren för renoveringen.

Allt började en höstdag härom året. Lars läste en annons på Blocket och köpte sin MGB utan att ha sett den. MG-bilar med V8:or växer inte på träd, så den var bara tvungen att införskaffas. Bilen var i bedrövligt skick med rost ända upp till takstolparna och renoveringen blev ett projekt där hela Verktygsbodens stab blev involverad.
   - Bättre team building går inte att köpa för pengar. Vi har ställts inför alla tänkbara problem som vi har varit tvungna att lösa tillsammans. Det har också varit ett bra sätt att lära känna våra produkter bättre och utveckla dem ytterligare. Nu har vi till exempel ett mycket bättre blästermunstycke.





Som ny fast gammal
Den nya bilen är liten och graciös; 127 centimeter hög, 389 centimeter lång,152 centimeter bred och en vikt på cirka 1000 kilo. Motorn på 3,528 kubik har dubbla förgasare och ger 137 hästkrafter. Lådan är fyrväxlad med överväxel på både trean och fyran. Nya lager, nya kolvar, fabriksnya toppar och ett elektroniskt tändsystem har gett motorn ett helt nytt skick. Som ny är också karossen som till stor del består av färdigköpta plåtar. Även elsystem, fälgar och så gott som hela inredningen har bytts ut. Men det mesta är ändå original och bilen andas 70-tal även om den doftar nybil invändigt.

   - Vi valde att köpa mycket nytt, för att projektet skulle bli rimligt att genomföra. Nu blev det mycket jobb ändå. Vi hade kunnat tillverka mycket jobb ändå. Vi hade kunnat tillverka mycket av plåten själva, men då kanske vi inte hade orkat göra klart. Det måste man väga in också.


En galopperande häst
Bara några dagar efter den stora finalen på Elmia var besiktningen inbokad, så sista krutet i renoveringsprojektet lades på att fixa till besiktningsdetaljerna. Det blev blankt papper, till stor lättnad. Först därefter kunde Lars ta MG:n på dess första riktiga långtur - en tripp på 20 mil till en träff för MG-ägare. Den lilla bilen med den stora motorn blir bara piggare ju längre den går, berättar Lars. Sedan premiärturen har MG:n använts flitigt, bland annat till bilträffar i Verktygsbodens sommarturné.

   - Den är fantastiskt rolig att köra, som en galopperande häst. Under motorvägskörning är det ganska mycket ljud i kupén men det är en grym kraft i motorn och man behöver inte vara orolig för att behöva ligga sist i ledet. Den hänger lätt med moderna bilar. Efter 300 mil är det inte lika rent i motorrummet längre men det ser jag som ett sundhetstecken. Detta är ingen bil som man kör runt i ett släp, den ska användas.





Väcker uppmärksamhet
Så få som 2.591 exemplar av MGB GT V8 hann byggas mellan åren 1973 och 1976. Hur många som finns bevarade går det bara att gissa. Dock borde de flesta finnas kvar i England eftersom den aldrig exporterades. De gjordes därmed högerstyrda. Lars bestämde sig dock ganska tidigt för att konvertera sin bil.

   - När vi ändå gjorde så mycket jobb på bilen så kunde vi lika gärna göra den vänsterstyrd. Det gör det lättare att köra i Sverige och jag tror att det även höjer värdet på den. MG gjorde ändå sju vänsterstyrda bilar på prov i USA, så då kan vi inte vara helt fel ute. Oavsett vilket så fick jag precis den bilen som jag ville ha.

Bilen väcker uppmärksamhet dit den kommer. Det spelar ingen roll om man inte har intresse för vare sig äldre bilar eller brittiska bilar, den går hem hos folk ändå, menar Lars. Och den djärva renoveringen har inte passerat obemärkt förbi.
   - Folk mailar och kommer fram till oss för att gratulera till MG:n. De är också intresserade av våra produkter och vill veta mer hur vi gått tillväga. En ständigt återkommande fråga är till exempel hur vi fått till lacken så bra. En kund köpte en hel verkstadsutrustning - karosserisnurra, blästertank och allt - för att börja renovera en Volvo 164. Det är väldigt roligt när vi kan inspirera andra i deras projekt.


Tack till alla

Renoveringsserien Projekt MGB GT 1973 har nått sitt slut. Det är emellertid inte omöjligt att vi dyker upp med ytterligare något inlägg framöver där vi berättar mer om vad som händer kring bilen. Tack till alla som hjälpt oss på vägen; Göte Klasson, Moss, EB Motor, Hagmans, ProImp, MHz Service, Lenas Bilsadelmakeri med flera - och inte minst alla ni som följt oss.









PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
0 kr
VISA
Alu-Krom-Glans
Produktfilm finns!
Alu-Krom-Glans
100 kr
Polercreme, 250 g
Polercreme, 250 g
85 kr
Rengöringslera gul/fin, 200 g
Produktfilm finns!
Rengöringslera gul/fin, 200 g
169 kr
Rengöringslera blå/medium, 200 g
Produktfilm finns!
Rengöringslera blå/medium, 200 g
169 kr
Smörjmedel för rengöringslera, 500 ml
Produktfilm finns!
Smörjmedel för rengöringslera, 500 ml
49 kr
Grov förpolering, 250 ml
Grov förpolering, 250 ml
199 kr
Förpolering - Steg 1, 250 ml
Produktfilm finns!
Förpolering - Steg 1, 250 ml
199 kr
Polering - Steg 2, 250 ml
Produktfilm finns!
Polering - Steg 2, 250 ml
199 kr
Glanspolering - Steg 3, 250 ml
Produktfilm finns!
Glanspolering - Steg 3, 250 ml
199 kr
Motorolja SAE 20w/50, 5 Liter
Motorolja SAE 20w/50, 5 Liter
390 kr
VISA