Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 2

Del 2 - Karossen

 

Dags att kavla upp ärmarna och låta arbetet ta fart på riktigt! Vår MGB GT -73 har skalats av ner till plåten och kommit upp i karrossnurran, vilket krävde lite modifiering i form av påsvetsade plattjärn och bultar i balkarna. För att inte karossen ska bli sned och vind framöver under arbetets gång har den också stärkts upp med extra stag i fyrkantsjärn.



En renoveringsplan har upprättats och även en inköpslista på delar som behövs införskaffas. Det som är friskt i plåtväg sparas. Andra plåtbitar skärs bort och kastas. I bilköpet följde det med en del plåtdelar, tiden får utvisa om de passar. Annars går beställningen på nytillverkade plåtdelar till Moss i England. En hel del kommer också att behöva specialtillverkas av Verktygsbodens plåtspecialist Christer Linde.

 

Fram med blästerpistolen

Renoveringen av MG:n engagerar hela staben på Verktygsboden. Mycket av grovjobbet har hittills skötts av Conny Svensson, vår smed och konstruktör. Nu åkte han även på att gå en omgång med högtryckstvätten. Vi behövde få en bild av vad som dolde sig under tallbarr, lösrost och annan svårdefinierad smuts. Den demonterade karossen behövde också frigöras från rostskyddsmedel, rost och lack med en bläster. Det arbetet tillskrevs Marcus Larsson. 

 

25 grader varmt och sol, mot en vägg. I full mundering med overall, handskar och huva. Det var inte de ideala förhållanden för Marcus att blästra i. Men för sandblästring (på större föremål än vad som får plats i ett blästerskåp) finns inget annat alternativ än att stå utomhus. Ett stort tålamod är också ett måste. På ett underrede och i ett motorutrymme finns mycket håligheter och skrymslen att ta sig igenom. Men det är också det som är fördelen med att blästra. Att man kommer åt där ingen vinkelslip når.



Att karossen var rostig det visste vi. Den var dessutom klädd i en kletig asfalts-liknande gegga. Efter en dags långsam nötning med blästerpistolen var dock det mesta av geggan borta. Dessvärre tog den också med sig stora delar av plåten. Rosten var lite mer överlägsen än vad vi först hade velat tro. Arbetet med blästringen åstadkom egentligen inte mycket mer än konstaterandet att det behövs bytas ut fler plåtsektioner än vad som var tänkt.


Borra bort plåten

Arbetet med att få bort hela plåtdelar börjar först med ett mödosamt moment att borra ur svetspunkterna. Vilka på en engelsk bil verkar vara betydligt fler än vad man kan tro. Metoderna för arbetet kan variera. På vissa ställen har Conny banat väg för borren med en traditionell körnare och hammare (gropen som blir av ett körnslag fixerar borren på rätt ställe utan att den glider åt sidan).



På andra ställen har han gått direkt på med en så kallad punktsvetsborr. Med punktsvetsborren säkerställer man urfräsning av svetspunkterna utan att deformera plåten. En enkel inställning av fräsdjup gör att endast den överliggande plåten i skarven blir genomborrad. Vill man vara riktigt proffsig finns det en pneumatisk punktsvetsborrmaskin, speciellt utvecklad för samma ändamål.



För varje plåt som behagat lossna har det dykt än mer rost. Rosten sträcker sig från tröskellådor och sedan såväl inåt som uppåt. Det enda som är någorlunda intakt i chassit är kardantunneln. Till slut hade det tagits bort så mycket plåt att vi bestämde oss för att arbeta med en sida av bilen i taget. Dels för att bilen inte ska rasa ihop, men också för att kunna ha den andra sidan som referens.


Sandblästring - vi rekommenderar

  • Blästring är en effektiv grovrengöring som spar mycket tid och arbete, smidig att använda till att ta bort rost eller lack. Blästring lämnar en jämn och fin yta och till skillnad från en slipmaskin är det också lätt att komma åt på alla ställen. Var dock försiktig med att blästra släta plåtytor, då plåt lätt slår sig och blir vågig av blästring. Då har blästringen förstört mer än det gjort nytta.

  • För att blästra en kaross krävs en kompressor med stor kapacitet, runt 7,5 hästkrafter är att föredra. Ju mer luft som kommer ur kompressorn desto längre kan du arbeta.

  • Sand har en förmåga att leta sig in överallt. Stå utomhus och blästra. Använd heltäckande dress och andningsskydd. Glöm inte hörselskydd då det kan bli ganska högljutt.

  • Försäkra dig om att delarna/karossen du ska blästra är torra och rena från olja och fett innan du blästrar dem.

  • Blästermedlet ska alltid vara torrt. Fuktigt blästermedel flödar sämre och slaggar igen insugsrör, slangar och behållare. Om blästermedlet flödar ojämnt, kontrollera att det inte bildats klumpar eller att det förekommer skräp i medlet. Fuktigt blästermedel byts ut helt och hållet. Gör rent slangar och munstycken. Ofta när flödet inte fungerar ordentligt är felet att munstycket i pistolen är slitet. Kontrollera munstycket efter 10-12 timmars användande. Slits det ojämnt, vrid ett kvarts varv.

PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
0 kr
VISA
0 kr
VISA
Verktygskåp på hjul
Verktygskåp på hjul
1.895 kr
VISA
Montagehandske PU-gummi
Montagehandske PU-gummi
14 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Sand- & sodabläster, 38 liter
Produktfilm finns!
Sand- & sodabläster, 38 liter
4.495 kr
Blästermedel, sand, 0,4-0,8 mm, 25 kg
Blästermedel, sand, 0,4-0,8 mm, 25 kg
74 kr
Blästermunstycke, 4-pack
Blästermunstycke, 4-pack
103 kr
Körnare, automatisk, 130 mm
Körnare, automatisk, 130 mm
112 kr
Punktsvetsborrmaskin APM-2100
Punktsvetsborrmaskin APM-2100
2.350 kr
Plåtsåg/filmaskin APM-2050 composit
Plåtsåg/filmaskin APM-2050 composit
1.298 kr
0 kr
VISA
Borrmaskin, 13 mm
Borrmaskin, 13 mm
599 kr
Punktsvetsborr
Punktsvetsborr
56 kr
0 kr
VISA
Punktsvetsborrsats, 3 delar
Punktsvetsborrsats, 3 delar
211 kr
Huggmejsel, 150 mm, 17x11
Huggmejsel, 150 mm, 17x11
54 kr
Skyddsklasögon Zekler 30
Skyddsklasögon Zekler 30
67 kr
0 kr
VISA