Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 3

Del 3 - Motorn demonterad

 

Arbetsivern och förväntningarna inför dagen hängde spänt i luften då Verktygsboden skulle få besök från Göte Klasson. Han och Patrik Leiderth ämnade att ta isär motorn. Som specialist på British Leyland-bilar (brittisk motorfordonstillverkare) har Göte skruvat med motorer i större delen av sitt yrkesliv. Gamla bilmotorer är därför något han kan. Patrik å sin sida är i vanliga fall van vid att meka med mc-motorer.
     - Det ska bli väldigt roligt att plocka isär MG-motorn. Att få arbeta en hel dag med Göte är hur stort som helst. Kunskap är något jag inte kan få nog av, jag är som en svamp, sa Patrik inför mötet.

Verktygsbodens nya projektbil är en udda modell, ett av endast 2591 exemplar tillverkade. Den lilla V8-motorn på 350 liter som sitter i, är dock en vanlig motor. I England finns det hur mycket delar som helst, populär som den är bland racarna. För Göte är det ”en mjuk och skön motor att köra med”. Nu ska den monteras ner till minsta del - för att se vad som behövs göras. Hur mår den? Vad går att renovera? Vad behövs köpas?


Patrik Leiderth och experten Göte Klasson stod för motordemonteringen. Första intrycket - väldigt sliten.


Otroligt slitet

Till det yttre bar den samma spår som resten av bilen. Bedrövligt skitig med ingrodd olja, sot och annan smuts. Förutom ett par skruvar till vattenpumpen som gick av, gick det förhållandevis ändå lätt att ta sig in i motorn. För en utomstående såg det väldigt ”old school vs new school” ut där mästaren och lärlingen arbetade sida vid sida. Patrik i handskar och med tryckluftsverktyg, Göte barhänt och med lösa nycklar.


Patrik arbetar gärna med Pela montagehandskar och tryckluftsverktyg.


Det första som uppenbarade sig under ventilkåporna var en sliten kamaxel. Och vid den slitna lyftare. Även kamlagren var utom räddning. Längre in i motorn uppdagades det även att vevaxel och ramlager var dåliga.
    - Som entusiast är det väldigt tråkigt att se en motor som är i så dåligt skick. Man vill ju gärna tro att en som är intresserad håller efter grejerna. Om inte så säljer man det. Bilen har körts med fel eller för lite olja, kanske rentav ingen olja alls, menade Patrik.






Sorterat och uppmärkt läggs motordelarna i plåttråg. Några delar ska renoveras. Andra byts ut.


Lämnar bort jobbet

Medan Göte tillhör generationen som tycker att man kan laga, är Patrik tveksam. Idag finns det nya saker att få tag på, gällande till exempel vattenpump, oljepump och generator.


Även om det kanske inte behövdes gav Patrik ändå pumparna lite omtanke i tvätten.


Motorblock, vevparti och toppar lastades för transport till EB Motor i Borås som ska ta hand om maskinbearbetningen. Först mäts differenser. Därefter byts det lager. Som regel får gamla motorer även borrade cylindrar. Eventuellt kan även topparna behöva planas. Ihopsättningen görs sedan på Verktygsboden. Det arbetet ser Patrik redan fram emot.
    - Plocka isär är ju inte så svå Men när man ska sätta ihop det måste det ju vara i en viss ordning. Det tar nog lite längre tid. Dessutom ska ju nytt passas ihop med renoverat, det kan bli klurigt. Men det ska bli otroligt roligt.


Leverans till EB Motor 


Råd från Patrik

  • Var noga med att sortera delarna strukturerat. Blir projektet stående i en vecka, har du garanterat tappat bort dig när du ska fortsätta. Idag använder man ju mobilen till mycket - fotografera när du plockar isär!

  • Anteckna mycket under projektets gång. Skriv en inköpslista; vad behöver kompletteras, beställas etcetera. Det finns inget så frustrerande när man ska sätta ihop grejerna och så har man glömt att beställa något. Den delen tar garanterat två veckor att få hem!

  • Det finns inga direkt regler i vilken ordning man ska plocka isär en motor. Ofta ser det olika ut från motor till motor. Ett generellt råd är att börja uppifrån med cylindrar och kolvar och sedan arbeta dig neråt/inåt motorn. När du sätter ihop grejerna arbetar du tvärtom.

  • När man skruvar ur muttrar kan det vara skönt att använda trycklufts-verktyg. När man sätter ihop det behöver man dock arbeta med handverktyg. Det är viktigt att känna momenten i händerna, så att man inte drar sönder något.

  • Uppmärkning av motordelar är viktigt, speciellt kolvarna. Kolvarna ska sitta i samma lopp som det suttit tidigare och dessutom vändas rätt. Finns det inga märkningar kan man göra egna. Har man sifferstansar är det bra, men man kan även märka upp kolvens nummer och hur den ska vändas med en körnare.

    Cylindrarna räknas nästan alltid framifrån så att kolven/cylindern längst fram blir nummer 1 och så vidare. Slå en etta i framkanten (cirka 15-20 millimeter in på kolvtoppen) av ettans kolv, en tvåa i framkanten på tvåans kolv och så vidare. På så vis vet man både var kolven ska sitta och hur den ska vändas. Tänk även på att märka vevstakar och alla lageröverfall (vevlager och ramlager) så att även dessa hamnar rätt.

    Håll även ordning på alla skruvar och muttrar så att de inte blandas.

 

PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
Montagehandske PU-gummi
Montagehandske PU-gummi
14 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Mutterdragare 1/2
Mutterdragare 1/2"
1.695 kr
Skruvmejselsats, mixad, 6 delar
Skruvmejselsats, mixad, 6 delar
228 kr
0 kr
VISA
U-ringnyckelsats i verktygsrulle, 11 st, 1/4-5/16
U-ringnyckelsats i verktygsrulle, 11 st, 1/4-5/16"
599 kr
Ringspärrnyckelsats, omställbara, tum
Ringspärrnyckelsats, omställbara, tum
599 kr
Ledhylsnyckel tum
Ledhylsnyckel tum
102 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Depåmatta, liten
Depåmatta, liten
1.940 kr
Plåttråg 13,5 l
Plåttråg 13,5 l
136 kr
Plåttråg 22 l
Plåttråg 22 l
199 kr
Körnare, automatisk, 160 mm
Körnare, automatisk, 160 mm
139 kr
VISA
Motorstativ ihopfällbart
Motorstativ ihopfällbart
1.995 kr
Spärrskaft, 36 steg, förkromat
Spärrskaft, 36 steg, förkromat
168 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Spärrskaft, 3/4
Spärrskaft, 3/4", 36 steg, mattkrom, 500 mm
686 kr
Smådelstvätt
Produktfilm finns!
Smådelstvätt
1.819 kr