Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 4

Del 4 - Dags för svetsen

 

Hela sommaren har det arbetats. Och nu börjar arbetet ge resultat. Sakta men säkert passas svarta, hela, rena plåtdelar in med det som bevarats av originaldelarna. Nu har därmed svetsen kommit in i bilden.
Av renoveringsarbetet återstår nu ungefär halva tiden innan det ska vara klart på Elmia nästa år. Ett mål som Lars och kompaniet ser med tillförsikt an. - Bilen är ju väldigt rostig och dan. Men det är ändå en skön känsla att man inte måste rycka bort allting. Det går att rädda en hel del, fastän det är gammalt. Vi renoverar varsamt, säger Lars. Rosten har såklart stundtals känts lite övermäktig. Av erfarenhet vet dock Lars och Conny, som ju ändå står för det mesta av rostlagningen, att det bara är att ligga i. Efterhand flyter det på. Ta ett moment i taget och blunda för resten, menar Conny.


Tankearbete

De nya plåtdelarna från Moss har stämt in relativt bra till vår MG. Till en så rostig kaross finns dock inga standardlösningar. För varje moment upptäcks nya saker som måste lösas. Speciellt övergångarna mellan trösklar och hjulhus har krävt mycket tankearbete och många egentillverkade plåtbitar.

Den självbärande karossen är skör nu under ”lapp-arbetet”. Utan rambalkar är karossen beroende av samspelet mellan tak, trösklar, stolpar och plåtdelar. Mycket tid har därför gått åt till att komma underfund med vart man kan skära utan att bilen säckar ihop. De extra förstärkningarna som svetsades fast i början av projektet har varit ett måste. Med jämna mellanrum görs också noggranna kryssmätningar i kupén och motorrummet för att kontrollera att inte karossen är på väg åt något håll. Arbetsupplägget har blivit att arbeta sig från ena tröskeln till den andra, med fronten emellan och baken sist. Då lyfts även bakskärmarna.



Hållbar svetsfog

Hålen från alla svetspunkter som tidigare, och i detta läge, borrats ur är till stor hjälp när den nya plåten ska passas in. Där engelsmännen på 70-talet punktsvetsade ihop bitar, använder Conny istället MIG-svetsen för att fylla igen hålen och på så vis sätta fast plåten. Det blir både hållbart och snyggt, menar han. Till hands har han tryckluften för att få en snabb kylning och därmed inte riskera att plåten krymper. Efteråt slipas fogen ner till en plan och fin yta - mycket av det arbetet görs med en roterande fil. Det blir inte tillnärmelsevis lika varmt som med exempelvis en navrondell. Och återigen så slår sig inte plåten. På de ställen där plåten kapats rakt av gäller det att mäta noggrant och sedan svetsa kant i kant, en så kallad stumfog.


Vänsterstyrning

Under sommaren har Conny haft sällskap med plåtspecialisten Christer Linde. Två man som ska greja med samma objekt utan att gå på varandra kan i vanliga fall kräva sin planering. Den här gången var oron dock obefogad. Mycket av Christers tid har gått åt till att förbereda för konverteringen från höger- till vänsterstyrd bil. Hålet för styrstången i torpedväggen har fått byta plats. Själva styrstången löper i sin tur genom en plåtkon, som det visade sig, inte var symmetrisk och därför inte bara att flytta över. Av den anledningen fick Christer tillverka en ny, fast spegelvänd. Små plåtjobb som tar mycket tid. Än mer tid kommer att få läggas på konverteringen framöver när pedalställ ska flyttas och instrumentbräda ska byggas om. 


Stumfog


Att tillsätta plåtdelar utan att plåtytorna överlappar varandra, kräver planering och noggrann inpassning. Men resultatet - en reparation som är omöjlig att upptäcka - är väl värt mödan. Så här gick Christer Linde tillväga för att få till hålet, och tillhörande hölje, till rattstången.  

 

1.    Hålet för själva höljet mäts och ritas upp med lämplig mall för rundade hörn. 



2.    Med en liten luftkap snittas hålet upp.



3.    … för att sedan sågas med tryckluftsdriven plåtsåg.



4.    Höljet slipas och justeras för att passa så bra som möjligt i hålet.




5.    Med punktsvetsen fäster Christer små plåtbitar i hörnen på höljet.



6.     … för att höljet på så vis ska kunna hållas på plats under tiden han fäster det.


7.    Plåtbitarna tar han sedan bort med en svetstång efter att de fyllt sin funktion.




8.    Sedan är det lätt att svetsa!




9.    Svetsfogen slipas plan och fin med en roterande fil.



 

Tips! Liknande metoder kan användas vid rostlagning, inte minst för att minimera användandet av spackel. I ”Svetskurs steg 2” lär du dig allt om karosseri-arbete! 

PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
0 kr
VISA
Fals- & stansverktyg APM-2140
Fals- & stansverktyg APM-2140
947 kr
VISA
Slipmaskin rak APP-2030 composit
Slipmaskin rak APP-2030 composit
639 kr
VISA
Plåtsvetsklämmor, sats, 6 st
Plåtsvetsklämmor, sats, 6 st
199 kr
Svetsklämmor & plåtstift
Svetsklämmor & plåtstift
698 kr
Stålskala böjbar, 900 mm
Stålskala böjbar, 900 mm
99 kr
0 kr
VISA
Roterande hårdmetallfil, rundbågeformad
Roterande hårdmetallfil, rundbågeformad
46 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Mothåll
Mothåll
236 kr
Karosserilim 5065, 250 ml
Karosserilim 5065, 250 ml
609 kr
Plåtsax ATS, vänster
Plåtsax ATS, vänster
155 kr
Riktjärn, 390 mm
Riktjärn, 390 mm
499 kr
Riktjärn, flatsked
Riktjärn, flatsked
357 kr
Krympmothåll
Krympmothåll
399 kr
0 kr
VISA
Mothåll läder/stålkulor
Mothåll läder/stålkulor
381 kr
VISA
Krymphammare
Krymphammare
299 kr
Konturmall med magnet
Konturmall med magnet
90 kr
VISA