Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 5

Del 5 - Resa till England

 

Arbetet med vår MGB GT 1973 är intensivt och kräver sin tid och energi. Plåtrenoveringen är det största momentet i hela renoveringen. Och även om det mesta av rosten har kapats bort och karossen sakteligen börjat återfå formen igen, så återstår det en hel del arbete innan det är dags för nästa stora moment - lackeringen. Det kan därför vara befogat med en paus i själva restaureringen.

Lars Edwardsson begav sig till England - landet med de sköna bilarna. Främsta syftet med resan var att leta grejer till MG:n. Men också lära sig av experterna. Främst tre viktiga stopp var inplanerade, bland dem är ett besök på RPi Engineering som är specialister på Rovers V8:or. För säkerhets skull lastade Lars bagaget med Verktygsbodens egen motor.


Byte av bil

Med på resan var också Lars svärfar. Bilen de färdades i är ett nyförvärv från våren 2014, en Rover V8 från 1973, som Lars köpte på Blocket för 7500 kronor.
   –  Brittiska bilar är min passion, speciellt Rovers. De är jättehärliga bilar, billiga och med kul teknik. Det är så roligt att kunna använda bilarna, som nu när vi åkte till England.

Rover 73:an blev även den ett projekt för de anställda på Verktygsboden, när den inhandlades. Förutom dåliga bromsar verkade bilen först vara helt skonad från fel. Ända tills den blev varm. Då började den att skjuta. Efter lite grubblande ringdes det till Bosse bildoktor som tipsade om att byta kamaxel. Det räckte för att bilen skulle bli som ny. Under hela sommaren användes den som dragbil till Verktygsbodens sommarevents och i september var det alltså dags för mandomsprovet då den fick åka med till England. Där skulle den dock få bli ståendes, då planen var att byta den mot en annan av Lars bilar, en Rover -69, som redan stod i ett garage i London. 


Jakt på delar

Det stora dragplåstret för resan var den årliga stora motormarknaden Beaulieu International Autojumble på sydkusten. Autojumble räknas som Europas största marknad för motorintresserade, där kan man få tag i allt från små skruvar till kompletta renoveringsprojekt. Över 2000 stånd med delar, i huvudsak till brittiska bilar, säljer grejer åt 40 000 besökare. Förhoppningen var att även Lars skulle kunna göra några fynd. Därefter vidare till RPi Engineering i Norwich. Men först ett stopp hos Speedy Cables i Wales, som renoverar och bygger om mätare. Projektbilen har en gång konverterats till kilometer från miles av någon hobbymekare, men bara hastighetsmätaren. Tripmätaren räknade fortfarande som en britt. Samt att de båda var i rätt risigt skick.





När Lars var i kontakt med RPi Engineering diskuterades svårigheterna att hitta just de rätta delarna som passar till sin specifika motor. Rovers V8 har uppdaterats otaliga gånger sedan den första versionen i början av 60-talet. Och även om man har superkoll på sin motor är det inte säkert att delarna man hittar på marknader är rätt märkta. Förslaget RPi Engineering hade var att ta med sig hela motorn till England. Vilket Lars sonika gjorde – block, kolvar, vevstakar, toppar och allt.
   –  Det blev minst sagt fullt i bagaget. Tur att motorn är gjord i aluminium och inte väger så mycket.






Mötte upp fler

Söder om Varberg stannades det för att hälsa på Krister Lindblom, även kallad Essomannen (www.essomannen.com). Den som ännu inte hittat till Kristers Esso-mack i Tvååker bör absolut ta sig dit. Museet har en hel drös med rariteter. Krister var också den som gav oss tipset om Gibbs smörjmedel - en universalspray som kan användas till allt från rostlösande till startgas - som Verktygsboden nu är agent för.



Resten av gänget som också skulle till marknaden, totalt en grupp om tio personer, samlades på färjan Helsingborg-Helsingör. Från Esbjerg i Danmark fortsatte färden med båt ytterligare 20 timmar, innan Rovern fick sträcka på sig. - På fredagen när vi kom fram var vi ute och åkte, det är så otroligt vackert att köra runt i England. På kvällen när vi åt mat på puben träffade vi lustigt på Jan Rautio som vi köpte projektbilen av. Han åkte med oss till marknaden dagen därpå.


Bästa fyndet

Första dagen på Autojumble såg länge ut att resultera i massa småprylar. Många delar är samma till MG som till Rover och det sistnämnda är Lars van att leta efter. - För mig är det som att vara barn på julafton att gå på en sådan här marknad. Man kan hitta hur mycket som helst. Det är lätt att få till ett bra pris också då säljarna ofta inte vet vad delarna är till.



Ett inplastat paket halvt dolt under ett bord visade sig bli dagens fynd. Av formen att döma var det två toppar, närmare bestämt till en V8. På paketet stod det dessutom att det var till en Rover. Topparna var fabriksnya och kompletta, säljaren var fransmannen docteur Christophe Cuny. Han hade köpt dem till sin Morgan V8, men sålt bilen innan renoveringen. Lars fick köpa dem för 350 pund. Först när Lars visat dem för mekanikerna på RPi Engineering skulle det visa sig om det var ett fyndpris eller inte.




Autojumble är en stor folkfest och bara atmosfären i sig är värd ett besök. På marknaden fanns ett antal MGB GT till salu. En bil i hyggligt skick såldes direkt på lördag morgon, vilket gav Lars en fingervisning av vad Verktygsbodens projektbil senare kan vara värd. För Lars var det också intressant att se de olika kulörerna på bilarna. Än så länge är färgen på projektbilen inte bestämd.



Besökte företag

Måndag morgon var det dags för en åktur västerut på ungefär 50 mil, till Speedy Cables. Företaget har 15 anställda som alla arbetar med att renovera och konvertera gamla mätare. Efter en rundtur var Lars övertygad om att det skulle bli ordning även på hans mätare.
   –  När du sätter in en ny växellåda så stämmer inte alltid hastighetsmätaren, men Speedy Cables kalibrerar så att den visar exakt. De kan även fixa så att du får en modern mätare att se retro ut. Det är ett bra ställe.

Nästa företag att besöka var således RPi Engineering, det fick bli tisdagens äventyr. Vid det laget hade Rover 73:an gått 100 mil. Och bytet till Rover 69:an utfördes. Efter mycket rondellkörning började det dock att låta ett tickande ljud från vänster framhjul. Fram åkte verktygssatsen Lars numer inte åker utan - en 143-delars sats med verktyg för nästan alla tillfällen. Orolig för att det var ett hjullager som gått sönder monterade Lars av hjulet. Hjullagret var det inget fel på. Men däremot saknades det en fjäder, som gjorde att ett bromsbelägg rörde sig i oket och skapade klickande ljudet.



På RPi Engineering lever man på att renovera V8-motorer till Rovers. Det är dock ett mångsidigt företag då det på området roligt nog även finns en biltvätt, ett café, en hönsgård och en chiliodling. RPi var väldigt frikostiga med sina kunskaper. De tipsade om förbättringar och visade hur vår V8-motor skulle bli så optimal som möjligt.
   – Min ambition har hela tiden varit att inte köpa en ny motor utan att istället få rätt grejer till den motor vi redan har. Och topparna Lars köpte på marknaden? Mekanikerna på RPi gav fyndet med beröm godkänt! ”Well done, a real bargain”.







Roligt boende

Efter besöket på RPi behövde Lars och hans svärfar hitta någonstans att bo. I kuststaden Great Yarmouth hittade de ett hotell där tiden verkade stå stilla, inredningen matchade Lars bil från 60-talet. På hotellet bodde, sånär på ett rum som var ledigt, en hel busslast med pensionärer från Skottland. På frågan om det gick att få mat, blev svaret nej - ”tisdag kväll är det bingo-kväll”. Lars, svärfadern och Rovern blev dock ett omtyckt inslag på hotellet. Morgonen därpå när de skulle åka stod hotellgästerna och vinkade till dem.
   – Det är roligt med en bil som min, för den väcker så stora minnen i England. Kan tänka mig att det är lite som att köra en Volvo Amazon i Sverige.




Bekymmer på hemvägen

Missödet med saknad fjäder till bromsarna räckte inte. På hemvägen uppstod fler bekymmer. Vid färjeläget i Esbjerg, Danmark, stoppade polisen all trafik österifrån med följden att det blev lång kö. Krypfart är inte det optimala förhållandet för en bil från 1969 och oljan i växellådan började att koka. Efter det mådde inte heller växellådan så bra. Under resterande väg hem fick Lars stanna och köpa ATF-olja två gånger.



Vid nästa färjeläge var det dags igen. Rovern dog och ville inte starta. Van att meka utmed vägen fick Lars återigen felsöka. Den här gången var det tillströmningen av bensin som strejkade. Väl till pass kom bensinpumpen som Lars köpt på marknaden och som nu fick skruvas på plats. - Det hör till att gamla bilar strular. Det är inte kul när det händer, men att lösa problemen som uppstår är ändå en tjusning. Det stärker självförtroendet. Det är också det som ger oss inspirationen till det vi gör på Verktygsboden.



Trots förtretligheterna med färdbilen var Lars ändå nöjd med resan. Inköpen och lärdomarna från britterna kommer göra mycket för den fortsatta MG-renoveringen, inte minst vid renoveringen av motorn. När bilen är klar är det mycket troligt att även den kommer att få göra en resa till England. - Så fort man kommer hem, längtar man tillbaka. Det finns alltid något man inte hunnit med att göra. Det finns så mycket att uppleva där och det bästa är att det inte är långt dit.

PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
0 kr
VISA
Verktygssats 143 delar
Verktygssats 143 delar
1.299 kr
VISA
Gibbs smörjmedel, 430 ml
Gibbs smörjmedel, 430 ml
199 kr
VISA