Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 6

Del 6 - Plåtarbetet fortsätter

 

Projektet har gått in på höstkanten och vi börjar att se vidden av arbetet. Renoveringen är i ett skede där mycket händer på olika håll. Saker som ligger i hyllorna, såsom det mesta av inredningen, plockas fram och ses över. En mängd smådelar får en omvandling genom att blästras och sedan pulverlackas. Och hela tiden ångar plåtarbetet på i verkstaden. En serie motgångar med transporten gjorde att vi valde att göra om den gamla motorhuven. 



Rikta motorhuv

Plåtförsäljaren Moss i England har flera delar på lager och dit gick därför en beställning av en ny motorhuv. Men någonstans på vägen lyckades någon göra en rejäl buckla i den beställda huven. Inte bara en gång, utan tre. Till slut tröt tålamodet och beslutet togs att rikta om den gamla. Faktum var att den gamla huven trots allt inte var så farligt rostig. Den hade också fördelen att den passade bättre mellan skärmarna, med ganska korrekta springor. Den hade dock ett antal skador och huven monterades av från sin ram. När ytterplåten avlägnas används, likt tidigare plåtborttagning, punktsvetsborr för att borra ur svetspunkterna. De hål som blir kvar måste sedan läggas igen (vi använde en MIG-svets) för att inte ytterplåten ska tappa i stabilitet.



    – Arbetet med att rikta motorhuven görs i tre steg. Först ska den undre plåtramen justeras så att den ligger rätt i motorutrymmet. Den övre plåten behöver man krympa för att komma tillrätta med sträckningar som tillkommit när den deformerats. I vårt fall hade huven spår från en fläkning, någon hade glömt att stänga huven och fartvinden har bryskt lyft upp huven tills det tagit stopp, säger Christer Linde, plåtexpert på Verktygsboden.

I steg tre monteras ram och yttre plåt samman och huven punktas ihop i kanterna igen. Här kan det bli aktuellt med fler justeringar på ytterplåten då svetspunkterna på den känsliga kanten kan förändra hela ytan, menar Christer. Justeringarna görs med penhammare och TIG-svets.









Tennspackling

På karossnurran har MG:n så sakta börjat få plåtdelarna på plats. Som vi tidigare beskrivit var bilen så rostig att den knappt höll ihop. Av den anledningen har bilens plåtar bytts ut en sida i taget. Högersidans skärmar, innerskärmar, tröskellåda och dörr är redan monterade. Innan vänstersidans plåtskifte påbörjas görs arbetet på baken. Vissa arbetsmoment har getts lite extra koncentration. Bland annat tennspacklades svetsfogen på de bakre stolparna vid koffertluckan. Så gjordes det på originalet, det kändes därför rätt att göra detta moment.

Tennspackling är den äldsta metoden för riktning av fordonskarosser och den enda metoden som ger ett helt beständigt resultat. Man slipper sprickbildningar och underlaget blir i princip helt rostfritt. Arbetet kräver en del planering.

    – Innan förtenningen ska man ha tänkt igenom hur stor yta som behöver få tenn. Arbetet med förtenningspastan vill man inte göra om eftersom den förstör redan pålagt tenn.













Att tänka på vid tennspackling:

  • För tennspackling krävs ett speciellt tenn, så kallat karosseritenn. Karosseritennet är elastiskt och kan spacklas över en stor temperaturradie (182-250 grader). Förutom karosseritenn behövs också ett speciellt flussmedel (Bera-Fix), för att kunna förtenna och oxidskydda plåten.

  • Se till att blånaden på plåten som ska få fäste för tenn tas bort. Det är alltid bra att ta bort blånad från svetsning eftersom det på sikt ger upphov till rost.

  • Använd en träspatel för att smeta ut tennet. När tennet läggs på är det viktigt att inte smeta det utanför den ytan som blivit förtennat tidigare. Då kommer karosseritennet att släppa. Var också noga med att tennet inte hamnar på ytor som inte är tillräckligt uppvärmda, eftersom tennet då inte smälter samman med underlaget. Då får man istället luftfickor som framöver kan ge bubblor i lacken.

  • Efter avslutat tennarbete ska ytorna tvättas noga med vatten och något basiskt medel, såsom grönsåpa eller bikarbonat. Detta för att rester från betningsmedlet inte ska bli kvar på ytan. Basiska medel neutraliserar syror som finns i förtenningspastan.

  • Bly är mycket hälsoskadligt. Använd därför arbetshandskar och godkänd andningsmask med gasfilter samt punktutsug när du arbetar med karosseritenn. Utrustningen ska också användas när du slipar tennet.


Pulverlackering

En annan överlägsen metod vid karossrenovering är pulverlackering. Flera av MG:ns smådelar, såsom stag och fästen, blir som nya efter att de blästrats och pulverlackats. Lackeringstekniken innebär att ett pulver görs statiskt med hjälp av en elektrisk laddning, och därigenom fastnar pulverpartiklarna på föremålet när de sprutas på med hjälp av tryckluft. Efter appliceringen av pulverlacken så måste ytan härdas, vilket görs genom att föremålet utsätts för hög temperatur en viss tid.

Förutom hög kvalitet på slutresultatet, i form av mycket jämn och fin yta, har pulverlack flera andra fördelar. Det är enkelt och ekonomiskt att använda pulverlack. Till skillnad från våtlack blir det väldigt lite spill med pulverlack eftersom det pulver som inte träffar föremålet kan samlas upp och återanvändas. Det är också miljövänligt, då pulverlacken inte innehåller några lösningsmedel eller avger giftiga gaser.







Så här pulverlackar du med proffsigt resultat:

  • Du behöver en kompressor, ström, en pulverlacksspruta, pulverlackeringsfärger och en vanlig ugn.

  • Precis som vid all lackering så krävs det en del förbehandling av ytorna som ska lackeras. Färg och beläggningar som inte tagits bort hindrar pulverlacken från att fästa. Den absolut bästa metoden för att få en helt ren yta, och därmed störst vidhäftning av pulverlacken, är blästring.

  • Maskera ordentligt. Eftersom pulverlack lätt dras till oregelbundna och försänkta ytor behöver man vara vaksam på att inte sätta igen eventuella gängor.

  • Anslut till en kompressor och ett vägguttag. Spruta över det som lackas (svepande eller cirkulär rörelse) i olika vinklar så att pulvret täcker hela ytan. Pulverlacken är väldigt förlåtande. Om du missar en fläck eller råkar repa ytan, så blås av pulvret med tryckluft och lägg på nytt.

  • Hyss in i ugnen! Baka i 200 grader i 15 minuter. Ett lackat föremål kan lackas och bakas om på nytt eller retuscheras med färg.



Lär dig mer på Verktygsbodens kurser

Vill du lära dig mer inom metallbearbetning och karosseriarbete? Gå någon av Verktygsbodens kurser.


Plåtformning steg 1

Lär dig hur plåt beter sig! Nybörjarkurs som går igenom grunderna i plåtformning. Arbete med bland annat hammare och mothåll samt maskinerna engelskt hjul, krymp och sträck samt sick och fals.
Gå till plåtformningkurs steg 1

Plåtformning steg 2

Fortsättningskurs för dig som vill lära dig mer om plåtformning. Kursen ger en kort repetition från grundkursen och forsätter bland annat med fler maskinövningar samt djupare beskrivning av hur man arbetar med formmallar.
Gå till plåtformningkurs steg 2


Svetskurs steg 1


Nybörjarkurs i svetsning och svetsmetoder (MIG/MAG och TIG). Teori samt övervägande praktiska övningsmoment. Större delen av övningarna hålls i tunnplåt (plåt och aluminium) och under dagen har du möjlighet att prova olika svetsmodeller. Kursen lär också ut tennspackling med gasol eller gassvets.
Gå till svetskurs steg 1


Svetskurs steg 2


Kurs för dig som vill renovera karosser och redan kommit igång med svetsning med MIG/MAG eller TIG. Du lär dig skillnaden på ”stumfog” och ”överlappsfog”, vilka verktyg du behöver och hur du använder dem för att åstadkomma fogarna.
Gå till svetskurs steg 2


Svarvning och fräsning

I kursen får du grundkännedom i hur det går till att svarva och fräsa i metall. Kursen innehåller teori och praktiska moment, där du bekantar dig med maskinerna och metoderna för metallbearbetning. Kursen avslutas med beskrivning av metallpolering.
Gå till svarv och fräs-kurs



PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
Blästerskåp
Produktfilm finns!
Blästerskåp
16.983 kr
VISA
NYHET!
Pulverlackeringsspruta
Produktfilm finns!
Pulverlackeringsspruta
1.590 kr
Punktsvetsborrsats, 3 delar
Punktsvetsborrsats, 3 delar
211 kr
Migsvets 180Y
Produktfilm finns!
Migsvets 180Y
6.995 kr
VISA
0 kr
VISA
Penhammare
Penhammare
221 kr