Verktygsboden använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start / Blogginlägg / Projekt MGB del 9

Del 9 - Karossen är färdig!

 

Med bara drygt två månader kvar till Custom Motor Show jobbas det febrilt i verkstaden, mer specifikt lackboxen. Efter skarvkittningen har bilen fått ett flertal omgångar spackel, bodymassa, grundfärg och slutligen lack. Arbetet har gjorts grundligt och vi kan inte vara mer nöjda med resultatet. Att karossen nu står färdiglackad är ett viktigt och välkommet steg i projektet.

Klart är även arbetet med att flytta föraren till den vänstra sidan. Det krävde bland annat en ombyggnation av instrumentbrädan. Instruktionen hur man skulle gå till väga fick vi från en av er läsare.

Slipgrund
Varje ledig stund, däribland nyårsafton, har Lars Edwardsson spenderat arbetandes med MG:n. Han har också haft mycket hjälp av Daniel Westerholm från Hagmans. När karossen fått sin första omgång grundfärg i gult sprutades hjulhusen och bottenplattan, både in- och utvändigt med bodymassa. Det ger ett flexibelt, avstötande skikt mot stenskott och vatten, men är även viktigt som ljuddämpning. Den blå bodyn blir svart när den torkar, men Lars la ändå ett lager svart lack över för säkerhets skull.


Efter bodymassan blev det dags för de synliga ytorna. Först mattades den gula grundfärgen ner. Slipningen avslöjade försjunkningar i plåten som åtgärdades med tvåkomponents kolfiberspackel, ett lättslipat men starkt spackel. För att förhindra framtida bekymmer med att de spacklade ytorna drar åt sig fukt förseglades hela arbetet med ytterligare ett lager gul tvåkomponentsgrundfärg. Det fick i sin tur torka ett dygn innan det mattades och doldes under sprutspackel.


Sprutspacklet fyller alla repor och småblemmor. Mellan de olika momenten måste bilen maskeras om, vilket i sig varit tidsödande. Över sprutspacklet lägger man en tunn skuggfärg för att kunna hålla reda på var man slipat eller inte, och för att avslöja ytterligare ojämnheter. Först med ett 240-papper på en lång slipbräda. Därefter gör man om proceduren med kolpulver och 320-slippapper. Med dammsugare tillkopplad slipper man våtslipa. 

Glaciärvitt
Efter åtskilligt förarbete var det slutligen dags för att lägga lacken som så småningom ska blänka under utställningsstrålkastarna på Elmia. Vilken färg bilen skulle få var länge obestämt, mer än att det skulle vara en originalkulör. Lars suktade först efter en gulgrön färg, som bara fanns på ett hundratal MG på 70-talet. Men efter att ha provlackat de gamla dörrarna i den nyansen ändrade han sig. Valet föll istället på glaciärvitt, som går åt det gråblåa hållet.









Svårt med springorna

Huven, bakluckan, skärmarna och dörrarna lackerades separat för att inte sitta i vägen vid kommande motormontering och interiörarbete. I takt med slip- och lackarbete utfördes även arbetet med att passa in dessa. Trots att all plåt tidigare varit noga riktad ställde lackeringen till det, då lack bygger på plåten. På ställen där springorna var för snålt tilltagna behövdes det rent av kapas. Innan allt satt snyggt hann nog dörrarna åka av och på minst femton gånger.

Höger blev vänster

Det bestämdes redan från början att vår engelska bil skulle anpassas till högertrafik, alltså med föraren till vänster. Hur modifieringen till vänsterstyrning skulle gå till, fanns det flera åsikter om. Ett flertal tips kom från er läsare. Det bästa, med bra arbetsbeskrivning och tydliga bilder, visade sig vara med anonym avsändare.

Tipset gick ut på att man tar en vänsterinstrumentbräda från en äldre MG (60-tal) och byter ut delen med hålen för mätarna och tunneln för rattstången. Att bara byta mot en samtida vänsterbräda från en MGB funkar inte, eller kräver åtminstone oskäligt mycket mer jobb. Anledningen till 70-talsmodellens bredare rattstångstunnel beror främst på att det behövs plats för reglage till överväxel och tändlås. I övrigt är de två instrumentbrädorna måttmässigt identiska, frånsett ett par småfästen och ett par extra vippbrytarhål på den äldre, som svetsades igen. 



Conny Svensson och Christer Linde tog sig an höger- till vänsterkonverteringen med utgångspunkt från inskickade läsarbilder på en tidigare ombyggnation.
Utgångsmaterialet. Den övre svarta instrumentbrädan satt i MGB:n, den undre kommer från en MG från 60-talet. Den lösa mätarplattan från MGB:n visar hur stort ingrepp som behövs.



Utskuren och redo att flyttas över, men först en sväng till blästringsskåpet för att få bort den svarta färgen.



Motsvarande del skars ut i den vita, men först stagades hela instrumentbrädan för att inte slå sig under ursågning eller kommande svetsning.



Först punktsvetsades bitarna för att säkerställa att inpassningen innan hela skarven förseglades.



Med svetsen nerslipad kan man knappt ana operationen, som i praktiken blev mångt smidigare och enklare än någon vågat hoppas.



Även några hål efter vipströmbrytare var överflödiga och behövde sättas igen. Den avlånga plåtbiten fungerar som stöd vid svetsningen.



En snygg svets och biten sitter för evigt. Sedan är det bara att slipa den jämn.



Längst till höger fanns det även hål för en kartläsarlampa. Bort med det också.



Det färdiga resultatet. Kvar återstår att ta bort stödstagen, att spackla och slipa och slutligen en skrynkellack.

PRODUKTER SOM ANVÄNDS I ARTIKELN

 
0 kr
VISA
0 kr
VISA
Roterande Hårdmetallfilar, sats på 8-delar
Roterande Hårdmetallfilar, sats på 8-delar
635 kr
Plåtsåg/filmaskin APM-2050 composit
Plåtsåg/filmaskin APM-2050 composit
1.298 kr
0 kr
VISA
0 kr
VISA
Lädersäck
Lädersäck
566 kr
VISA
Punktsvetstång
Punktsvetstång
2.494 kr
VISA
Bandslipmaskin APM-2070, 10x330 mm
Bandslipmaskin APM-2070, 10x330 mm
1.046 kr
VISA
Mejselhammare CLUB
Mejselhammare CLUB
149 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Stämjärn
Stämjärn
95 kr
VÄLJ UTFÖRANDE
Slangvinda med slang, 10 m
Slangvinda med slang, 10 m
1.499 kr
VISA